چه اشخاصی باید جراحی بینی انجام دهند؟

جراحی بینی چیست

جراحی بینی یا راینوپلاستی یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین جراحی‌های پلاستیک به حساب می‌آید که در طول انجام آن تغییراتی در شکل استخوان و غضروف بینی رخ می‌دهد. استخوان و غضروف بینی دو عامل اصلی ایجاد ساختار این عضو و ظاهر آن هستند. افرادی که نقص مادرزادی در بینی خود دارند یا می‌خواهند از شر قوز خلاص شوند یا قصد بهبود پل بینی و خوش فرم کردن نوک آن را دارند می‌توانند عمل بینی راینوپلاستی را انجام دهند. تنها کاربرد این عمل جراحی محدود به زیبایی بینی نمی‌شود و در بسیاری از موارد به منظور بهبود تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از عمل جراحی بینی چیست؟

در خصوص جراحی بینی باید به این موضوع اشاره کرد که معمولا این عمل جراحی با دو هدف عمده انجام می‌شود:

  1. رفع مشکلات تنفسی داخل بینی (جراحی عملکردی بینی)
  2. رفع مشکلات و نواقص موجود در ظاهر بینی (جراحی زیبایی بینی)

در مورد جراحی بینی می‌توان به این نکته اشاره کرد هدف اصلی آن بهبود زیبایی و عملکرد در صورت لزوم است. در واقع به بیان ساده‌تر این عمل جراحی می‌تواند برای بهبود ظاهر و تنفس یا هر دو جنبه مورد استفاده قرار بگیرد. در ساختار بینی، قسمت بالا استخوان و قسمت پایین غضروف است. در جراحی بینی استخوانی تغییر شکل بر روی استخوان و جراحی بینی گوشتی تغییرات بر روی غضروف و پوست انجام می‌گیرد.

انواع جراحی بینی کدام است؟

جراحی‌هایی که برای رفع مشکلات تنفسی و ظاهر بینی انجام می‌شوند، در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک از مزایا و معایب خاصی برخوردار هستند.

جراحی انحراف بینی

یکی از بیماری‌های شایع بینی که در اثر مسدود شدن کانال‌های آن ایجاد شده و باعث بروز اختلال تنفسی می‌شود، انحراف بینی است. این بیماری ممکن است به صورت مادرزادی یا در اثر وارد شدن ضربه یا تروما در افراد ایجاد شود. این بیماری در شکل ظاهری بینی تأثیر ندارد و بیشترین اثر آن مربوط به بروز مشکل در تنفس افراد است. احساس گرفتگی بینی در یک یا دو طرف، مختل شدن خواب، اختلال در حس بویایی، سردرد و آبریزش بینی از مهم‌ترین علائم این اختلال است. در این جراحی اصلاح انحراف انجام شده و معمولا در برخی موارد عمل زیبایی نیز به صورت همزمان انجام می‌شود.

جراحی پولیپ بینی

پولیپ به توده‌ای غیر سرطانی گفته می‌شود که در داخل بینی و در اثر رشد غیر طبیعی سینوس‌ها و غشاء مخاط بینی ایجاد می‌شود. این توده به دلیل ایجاد انسداد در مجرای بینی، باعث اختلال در تنفس می‌شود. هنوز علت بروز این بیمار در افراد مشخص نیست اما آنطور که مشخص است این بیماری با عفونت‌های مزمن و آلرژی رابطه مستقیم دارد. در صورتی که پولیپ بیش از حد معمول بزرگ شده باشد تنها روش رفع و از بین بردن آن، جراحی پولیپ بینی است.

انواع جراحی بینی
انواع جراحی بینی

جراحی اصلاح شاخک بینی

شاخک بینی و بزرگ شدن آن یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث بروز اختلال تنفسی در افراد می‌شود. به برجستگی‌های دیواره بینی، شاخک گفته می‌شود که نقش مهمی در تصفیه هوا و جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زای خارجی به داخل مجرای تنفسی دارند. گرم کردن و مرطوب نگه داشتن بینی از دیگر وظایف این شاخک‌ها محسوب می‌شود. در مواقعی به دلیل عفونت یا آلرژی این شاخک‌ها بیش از حد بزرگ شده که نتیجه آن انسداد راه تنفسی در فرد است. یکی از رایج‌ترین انواع جراحی بینی، مربوط به اصلاح شاخک است که از طریق اندوسکوپ، لیزر و امواج رادیوفرکانس انجام می‌شود.

جراحی زیبایی بینی

به جراحی که جراح بینی به منظور اصلاح شکل و ساختار ظاهری بینی انجام می‌شود، عمل زیبایی بینی گفته می‌شود. بیماران معمولا به دلایل زیر به بهترین جراح بینی تهران مراجعه می‌کنند:

  • وارد شدن ضربه و بروز شکستگی در اثر سانحه و بروز ناهنجاری و دفورمیتی در بینی
  • وجود مشکل مادرزادی در ظاهر بینی
  • بروز دفورمیتی و تغییر شکل و تغییر ساختار بینی در اثر رشد و بلوغ

چه کسانی کاندیدای مناسب جراحی بینی هستند؟

پیش از اینکه به دنبال دکتر خوب جراحی بینی باشید به این نکته توجه کنید که جراحی بینی برای افرادی که دارای اختلال تنفسی هستند، ضروری است. این افراد همواره احساس گرفتگی در بینی، خشکی دهان، سردرد، خونریزی از بینی و اختلال در خواب را تجربه می‌کنند. بروز این علائم ممکن است به علت انحراف بینی، وجود پولیپ یا بزرگ شدن شاخک‌های بینی باشد که در این شرایط با عمل جراحی می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد.

اما در برخی موارد، افراد هیچگونه مشکل تنفسی نداشته و تنها مشکل نارضایتی آن‌ها از ظاهر بینی است که در این موارد باید به بهترین دکتر جراحی بینی مراجعه کرده و مشورت‌های لازم را انجام دهند. در برخی موارد عدم رضایت از ظاهر بینی به دلیل کم بودن عزت نفس و اعتماد به نفس در افراد است که در این شرایط انجام جراحی بینی توصیه نمی‌شود.

کاندیدای خوب برای جراحی بینی کسی است که از جزئیات کامل جراحی و روند درمان آگاهی داشته و نگاه واقع‌بینانه به نتیجه جراحی داشته باشند. علاوه بر این، افراد باید به تجربه پزشک اعتماد کرده و از دستورات او برای مراقبت‌های بعد از عمل بینی عمل کند. در صورتی که یک فرد این معیارها را داشته باشد به عنوان کاندیدای مناسب برای جراحی بینی در نظر گرفته می‌شود.

بهترین جراح بینی کیست
بهترین جراح بینی کیست

برای انجام عمل بینی طبیعی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

جراحی بینی به خصوص از نوع زیبایی یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین عمل‌های جراحی ترمیمی و پلاستیک به حساب می‌آید که افراد زیادی برای انجام آن به پزشکان جراح پلاستیک مراجعه می‌کنند. جراحی زیبایی بینی بر خلاف جراحی‌های عملکردی بینی به منظور اصلاح و تغییر در ظاهر بینی انجام می‌شوند که از روش‌های مختلفی مانند جراحی بینی پرزرویشن یا جراحی بینی به روش بسته برای انجام آن استفاده می‌شود. از این رو انتخاب جراح بینی با تجربه و ماهر برای انجام این کار یکی از دغدغه‌های اصلی افراد است. دکتر علیزاده جراح بینی یکی از بهترین جراحان بینی در تهران بوده که می‌توان در جلسه رایگان مشاوره آن شرکت کرده و با نمونه کار و روند انجام جراحی و اقدامات لازم قبل و بعد از جراحی آشنایی کامل پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *