مسجد جامع تویسرکان

مسجد جامع تویسرکان

مسجد جامع تویسرکان یکی از مهمترین امکان مذهبی و عقیدتی با قدمتی بالا در شهرستان تویسرکان است. حضور در بافت قدیمی شهرستان و فضای نوستالژیک دلیلی برای شهرت مسجد جامع شهرستان تویسرکان در میان اهالی و گردشگران این شهرستان شده است. ما بهترین راهنمای گردشگری شهرستان تویسرکان را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

معرفی مسجد جامع تویسرکان

مسجد جامع شهرستان تویسرکان، مسجدی مربوط به دوران پهلوی است. این مسجد در میدان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان باهنر، راسته بازار تاریخی تویسرکان قرار دارد. مسجد جامع در تاریخ 18 اسفند 1387 با شماره 25161 به عنوان یکی از آثار تاریخی به ثبت رسیده این شهرستان درآمده است.

این بنا دارای ۲ قسمت شمالی و جنوبی است. قسمت شمالی مسجد در دوران صفویه بنا شده و عمری نزدیک به مدرسه شیخ علی خان زنگنه و حمام خان دارد. این بنا به تدریخ تخریب شده و بنای جدید مسجد بر روی آن ساخته شده است.

این مسجد قبلا به نام شبستان شناخته شده است. در معماری قدیمی مسجد ستون های سنگی بزرگ مدور و طاق ها و رواق هایی مناسب با تزیینات زیبای آجری و کاشیکاری و ازاره مرمری نفیس به کار گرفته شده است. این بنا دارای شبستانی با طاق رفیع و دو مناره و گنبد بزرگی که در دوران فعلی مرمت و بازسازی شده است.

شبستان زیرین گنبد فوق الذکر با ارتفاع زیاد، مشخصا معماری دوره قاجاریه را دارا بوده و در طرفین آن، دو شبستان دیگر واقع است که از هر کدام مدخل بزرگی به صحن حیاط باز می شود. ابعاد حیاط مسجد دارای ۳۰ نتر طول و ۱۸ متر عرض است.

مسجد دارای دو ورودی شرقی و غربی است . ورودی غربی، با دیوارهای جانبی آجری و طاق زیبا و در چوبی قدیمی تزئین شده است. بر طبق کتیبه تاریخی مناره مسجد، این مسجد در سال ۱۲۷۱هجری قمری توسط میرزا همایون ساخته شده است.

یکی از این مکان ها نزدیک به مسجد جامع تویسرکان، بازار سنتی این شهرستان است. این بازار مانند دیگر بازارهای دوره صفویه سرپوشیده است. گردشگران بعد از بازدید از مسجد به این بازار سنتی رفته و در این بازار از سوغات این شهر خریداری کنند.

باوجود اینکه این مسجد نزدیک به 1000 مترمربع وسعت دارد، اما نماز جمعه تویسرکان در محل مصلی این شهرستان برگزار می شود.

برای دسترسی بهتر به نقشه این محل روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *